Noord-Oostkust Schotland - Reisverslag uit Golspie, Verenigd Koninkrijk van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Noord-Oostkust Schotland - Reisverslag uit Golspie, Verenigd Koninkrijk van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Noord-Oostkust Schotland

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

23 Mei 2011 | Verenigd Koninkrijk, Golspie

Woensdag 18 mei stonden we voorbij Glasgow>richting loch's, op een mooi vrije overnachtingsplek aan het Loch Goil
het plaatsje heet Lochgoilhead, bereikt via een smalle weg naar beneden daardoor voelt aan dat niemand je kan vinden
wanneer je verstoppertje speelt. De harde wind die je zowat wegblaast speelt het spel mee.
We zouden vandaag een 8 hebben wat het weer betreft, ja de zon heeft zich een aantal malen laten zien
maar ook de wind (STORM) en regen waren er ook. Wel heel sfeervol.
Ik wilde eerst erwtensoep maken maar kwam hachee tegen en rode kool met een aardappeltje dat lijkt me ook heerlijk,
de erwtensoep met rookworst houden we voor nog slechter weer.

Ook vanaf deze plek kunnen we af en toe internetten, ik heb even gekeken bij weer on line wat ons te wachten staat.
Het wordt niks beter zo te zien, geeft niks.....we willen helemaal naar het noorden gaan, op de Noord Kaap
hadden we ook dit soort weer.
Dit is de 2e keer dat we 's avonds even de elek. deken aanhebben.

Vanochtend (donderdag) wakker geworden met de zon aan het voeteneind.
We kregen naast ons 2 groepjes scholieren die na een warming up les kregen, de ene groep ging kanovaren en de andere groep kreeg les
in een vlot bouwen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie bij video's.
We hebben heel rustig aangedaan, ik heb het dorp een beetje bekeken 1 straat met 1 winkel aan het meer, daar haal je alles en is ook het postkantoor,
zoals veel dorpen in Engeland.
Ja dit was een heerlijk plekje.

Daarna naar het dorp Inveraray gereden, gevangenis-Whiskey proeverij- kasteel bekeken. We gaan de kastelen niet in.
Er zijn er zoveel, de entree's lopen op van 4-12 pond.
Er zij ook hele mooie heeel oude kerken, maar er zijn er ook veel kerken die een andere functie gekregen hebben. Herman liep
er bij een naar binnen, kwam lachend terug, er stond een badkuip in de hal.
Verder hebben we vandaag langs verschillende lochs en valleien gereden. We zitten al behoorlijk hoog Schotland in.

Vrijdag de 20ste aangekomen in Ullapool een vissersdorpje, al ver in de Schotse Hooglanden. Vannacht heeft het gesneeuwd zagen
we op de berg naast ons. Het wordt kouder en het gaat nog harder regenen en waaien. Het hoort erbij hebben we begrepen en vinden
het ook geen probleem. We letten nu ivm de wind goed op waar we de camper neerzetten.
Zoals Anja al meldde het kan hier in 1 dag lente zomer herfst en winter zijn.
Eerst maar een regenpak gekocht voor Herman.
Er was markt......6 kleine kraampjes bijna allen met home made spul, zelfs de planten zijn hier home made, ze noemen dat nursery plants
ik vind het er vaak zielig uitzien. Ook hier vertrekken er veerboten naar de eilanden. Een "Old Surgery" is een Bread and Breakfast geworden.

Zaterdag de 21ste door de eenzame schotse hooglanden gereden de sfeer is net zoiets als naar de Noordkaap rijden Ook hier zagen we wilde herten.
Als je er eenmaal bent lijkt het er helemaal niet op, alles is veel meer bevolkt. Wat me verbaasde waren de mooie kleine strandjes met prachtig wit/geel zand.
Het filmpje heb ik gemaakt in Durness in het westen.
We slapen vannacht in Thurso, ca 80km verder langs de noordkust. In de middeleeuwen een belangrijke handelsstad, de winkelstraat heet hier
Rotterdam Street.
Vandaag zondag de 22ste eerst een rondje Thurso gemaakt, museum bezocht, waar je kon zien hoe de, hier niet ver vandaan in de jaren 50 geplaatse
kernreaktor in elkaar zit.
Verder gereden naar John o'Groats, het uiterste puntje in het oosten ( genoemd naar Jan de Groot) die is in 1496 met een veerdienst begonnen naar fhet eiland Orkey.
We zijn er bijna letterlijk weggewaaid wel heerlijk trouwens, de regenpakken komen goed van pas. Je kon er veel vogelsoorten zien die in de kliffen
een schuilplekje vinden. Was moeilijk te fotograferen met zo'n eenvoudig toestel als dat van mij.
Dit was dus de noordkust, totaal anders als we gedacht hadden.

Nu langs de noord-oostkust naar beneden, we rijden langs groene heuvels met grazende schapen de zee blijven we zien, we drinken even koffie, gelijk de lunch er maar achteraan.
We kunnen zoals vaak on-line en wachten even op Lisanne die op het punt staat van Australie naar Indonesie te reizen. Ze wil graag wat advies van hoe wat en waar.
En natuurlijk Dirk even gefeliciteerd.

• 23 Mei 2011 - 18:34

Marijke:

Ha Corrie en Herman,
    Bedankt voor je grote reisverslag.
    Het ziet er best aardig uit,en jullie als reis mensen genieten ervan,dat is duidelijk te zien.
    Ondanks storm en regen.
    Maar het heeft wel iets vind ik,het doet me zo denken aan het boek,Woeste Hoogte .De sfeer ademt dat wel uit.
    Hier in Holland,(maar dat zullen jullie ook wel van andere horen),hebben we lekker weer.
    Onze leuke tent(die we vorig jaar voor het eerst in de tuin hadden...),staat weer in de tuin.
    Heeeeeeeeeerlijk.
    Volop vogels in de tuin,en daar houden we het dan maar bij.
    Maar ik ben blij voor jullie dat jullie er van genieten.
    Daar gaat het om.Nog veel plezier samen,en gezond weer terug(dat zal ook zo zachtjes aan wel opschieten.
    Liefs,
    Marijke

• 23 Mei 2011 - 20:18

Tonnie:

Werkt de kerncentrale nog?
    Dat blauwe regenpak staat Herman zeer elegant!

• 23 Mei 2011 - 22:01

Lenie Van Der Meer:

Hallo Corry en Herman,
    Geweldig om de foto,s te zien met al het moois wat het land te bieden heeft,
    alleen jammer dat het er zo koud is, maar dat had je al verwacht.
    Maar zo te zien genieten jullie er nog steeds van , dus ga zo door.
    Groeten Lenie.

• 24 Mei 2011 - 06:59

Janny:

Hoi Corrie en herman,
    Wat een reis maken jullie, de foto's geven aan hoe het weer er uit zien, maar ook dat er heel veel anders te zien is zodat het weer geen spelbreker hoeft te zijn geweldig.
    Ik denk wel dat als de zon gaat schijnen je er heel erg van geniet.
    Wij gaan volgende week, en jullie foto's maken dat ik er nog meer zin in krijgt.

geniet groetjes Janny