Thermalbad in Cserkeszolo - Reisverslag uit Cserkeszőlő, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Thermalbad in Cserkeszolo - Reisverslag uit Cserkeszőlő, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Thermalbad in Cserkeszolo

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

26 September 2011 | Hongarije, Cserkeszőlő

Zaterdag 24 sepember 2011
De camping was heel onrustig, om 6 uur vanochtend was er al weer volop lawaai, van mensen die kwamen en mensen die gingen.
Tot 10 uur zouden we kunnen afmelden.
Tussen 10 en 5 voor tien waren we bij de recptie.
Deuren gesloten, niemand aanwezig. Om 3 uur vanmiddag weer open. Wat nu? Wegrijden zonder betalen leek ons geen optie.
Net hadden we de bus weer op een plekje neergezet om dan maar weer naar de baden te gaan, toen de mevrouw van de receptie opdook.
Alsnog kunnen betalen.
(34 euro voor 2 nachten inclusief de extra voor wifi.9000 Hu forint was beter geweest, maar die had ik niet)
Op naar Cserkeszolo, daar waren we al eens eerder geweest.
Op weg 44 staat op borden waarvan wij denken "inhalen verboden".
Maar ik denk dat ik dat bord niet goed begrijp.
Uit het rijgedrag van de Hongaren is gemakkelijk te herkennen dat de enig juiste betekenis is:
INHALEN: vooral in overzichtelijke bochten naar rechts.
Dat kan ook gemakkelijk, omdat ik maar de toegelaten max 90 per uur rij.
Je zou anders verwachten, maar in het uurtje dat ik op weg nr 44 reed heb ik geen autowrak langs de kant gezien.
Ook niet een keer een ambulance met zwaailicht zien rijden.
Misschien reden ze wel zo hard om de schaars geklede dames langs de weg te waarschuwen,
dat die wel op een parkeerplaats maar niet bij een bushalte stonden te wachten.
We staan nu weer op een zon/schaduw plek zie www.cserkeszolofurdo.hu
Voor free wifi mogen we in de hal van het hotel zitten (werkt niet goed).
Deze dag is er wijnfeest in Cserksolo, we hebben verschillende optochten gezien met knallende zwepen en mooie paarden,
twee, vier, en zelfs een zesspan.
Sommige rijtuigen waren splinternieuw, maar naar oud model.
Uitgerust met hydraulische schijfremmen en lantaarns met LED verlichting ging ik toen toch wel even twijfelen aan wat ik zie:
oud, niew, gerestaureerd of nagemaakt.
s-avonds was er een feestelijke avond georganiseerd in de openlucht op de sportvelden.
Er was over nagedacht. Voor regen bescherming zaten wij onder een tent afdak.
Ook voor het podium hadden ze zoiets bedacht.
Gelukkig was de bescherming niet nodig.
Het werd een zwoele herfst avond met zang en dans.
Jammer dat wij het Hongaars niet verstaan.
Later op de avond, na verschillende duo's werd het podium omgebouwd voor wat leek de hoofdact te worden.
2 man keyboard, een drummer een saxofonist een gitarist en een zanger.
Bijna onmiddelijk na het begin van die muziek begonnen de mensen te dansen.
Het werd een eindeloos stuk muziek, klonk steeds als hetzelfde zonder pauze.
In het danspatroon zat ook niet veel variatie.
Wel leek iedereen erin te worden meegesleept.
Raar hoor een af en toe overmaatse(5) drie en dan weer 4tel.
Na ongeveer een half uur zijn we terug naar de camping gegaan.
De muziek leek Corrie wel aan te spreken, maar ik voelde daar werkelijk geen passende bewegingen bij op komen.
Zondag 25 september 2011.
Krijgen we alsnog compensatie voor vele regen tijdens onze tocht in Engeland?
Vandaag weer een droge warme zonnig dag.
Na het zondag ontbijt (weer zonder croissants) zijn we direct naar het baden festijn gegaan. Eerst een overdekt warm bad 34 graden,
daarna wat rond gekeken toen in de openlucht in een 38 graden bad. Er zijn baden om baantjes te trekken, daarbij keus uit chloorwater of zoutwater. De andere "heil" baden zijn niet zo geschikt voor zwemmen.
Er loopt stromend bron water in (komt van zo'n 2300 meter diep)
Bij een diepte tot ongeveer 1meter20 kun je zitten. Sommige baden hebben een onder water gemetseld ligbed of ligbank.
Heel apart om te zien hoe sommigen kunnen soezelen/slapen op een bank zittend in het water.
De temperatuur voor kinderbaden begint bij 24 graden. Bij de bron baden is de temperatuur per bad aangegeven van
24 oplopend tot 39 graden. De 36 graden zijn het drukst bezocht.
Op Zondag proberen we uit eten te gaan.
Corrie koos een giros schotel met patat(1400 hu ft) en ik ging voor een gefrituurde eendebout met gesmoorde kool en gekookte aardappeltjes(1500 hu ft)
met drinken erbij was het nog geen 14 euro totaal.
Even heb ik nog aan de dierenambulance gedacht,
willen ze een eend met een poot wel helpen?
Die op mijn bord smaakte voortreffelijk.

• 27 September 2011 - 09:32

Willy:

Leuk om jullie verslagen weer te lezen en dit keer van de hand van Herman. Andere schrijfstijl en weer andere dingen die een man meer opvallen denk ik. Leuk hoor. In Nederland is het ook nog een beetje zomer geworden, dus jullie zijn niet de enigen die genieten. Ik neem aan dat Corrie ook haar gewone e-mail kan lezen. Ik stuur haar binnenkort een bericht. Amuseren jullie je lekker, wij lezen met plezier de reisverslagen.

Groetjes,
    Willy

• 27 September 2011 - 13:16

Miep:

Leuk jullie reisverslag te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    Goed te horen, dat jullie het zo naar de zin hebben en prachtig weer hebben. Hier is het een beetje nazomer en kunnen we nog van de zon genieten.
    Veel plezier en groetjes van Miep en Dick.

• 27 September 2011 - 14:15

Anja:

Hoi reizigers, hier alles oke.
    Met jullie zoals gewoonlijk zeer goed, het badderen doet jullie goed.
    Luek om het verslag te lezen via Herman zijn wat meer notulen op een gezellige manier.
    Hoop dat het verder goed gaat met de reis, geniet ervan en kom heelhuids weer thuis...

• 27 September 2011 - 18:27

Annelies En Jos:

Wat genieten we weer van jullie riesverslagen.
    En niet te vergeten de prachtige foto's.
    Ook hier in Holland hebben we prachtig weer en genieten we hier ook van het mooie weer.
    Maar .....helaas niet zo warm als bij jullie.
    Geniet maar lekker verder , dan houden wij het van af hier in Holland wel in de gaten hoe de reis verder verloopt.
    Nog heel veel plezier Groetjes Annelies en Jos

• 27 September 2011 - 19:25

Lenie Van Der Meer:

Na alle drukte hier, een bruiloft en onze
    vakantie in Zeeland(slecht weer) nu mooi,
    balen.Maar ik heb nu net jullie verslag gelezen , en foto's gezien, nou jullie genieten toch maar,het ziet er allemaal goed uit. Maak er nog een mooie paar dagen van , en dan een goede terugreis
    gewenst.
    Groeten Lenie

• 28 September 2011 - 19:52

Annelies:

he ,jullie kunnen je bungalow wel verhuren hier het blijft mooi weer,[geintje]wij zijn niet zulke avonturies veel plezier,we komen langs binnen kort,gr annelies en wim.