Stedenbezoek - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Stedenbezoek - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Stedenbezoek

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

29 September 2011 | Hongarije, Boedapest

Maandag 26 sept 2011.
Het is weer een warme zonnige dag
Aan sommige gewoonten hier is het nog steeds wennen.
De bakkerswinkel is ' s-ochtends om 5uur al open (hebben we niet gecontroleerd,
staat op het bordje bij de deur), maar gaat wel om drie uur in de middag al dicht.
Dit werd een "heil" baden dag. Doordat de zonne straling heel intensief aanvoelde hebben we geen gebruik
gemaakt van een ligstoel op de grasvelden, bang om nu nog even snel te verbranden.
Voor de afwisseling hebben we tussen de middag warm gegeten in een restaurant.
Ik had beter naar Corrie moeten luisteren.
Bij het dag menu (maar 800 hu ft) stond dacht ik aangegeven:
soep (groenten, erwten) magere goulash met gekookte aardappelen en salat.
Wat kreeg ik? goulash van (runder) reepjes gesneden van de maag met een 1/4 overlangs gesneden augurk.
Waar ik mager had gelezen, had Corrie wel magen zien
Smaakt een beetje als vette spekreepjes met een flinter dun laagje vlees.
Misschien is het na drie dagen hongeren wel lekker, maar ik kreeg het niet weg,
leek veel op taaie ongare inktvis ringen.
Corrie had beter gekozen: gepaneerde paddestoelen, gefrituurd, met patat
(voor maar 1200 hu ft).
Om vijf uur zijn we gaan koffie/thee drinken, met gebak.
Pech, ze hadden geen thee.
Corrie terug naar de Ford bus om een glas en een theezakje te halen.
Werd zonder problemen en zonder kosten met heet water gevuld.
Op de koffie machine stond de afbeelding van een heerlijke kop koffie.
De juffrouw achter de bar snapte mijn bedoeling en ik kreeg een behoorlijk formaat kopje.
Daarin zat een enorme laag schuim en
ja op de bodem ook nog een vingerhoedje koffie.
Na de tweede kop had ik aan vloeistof een halfkopje nederlands koffie binnen gekregen.
Bij het gebak had ik dit keer de beste keuze, geen slagroom.
Wel een coating van pure chocolade om een cake, gevuld met chocolade mousse.
Corrie ging voor eenTiamarisu/slagroom sneetje.
Mijn geluk: een deel was met mocca(koffie)saus gevuld.
Om half zeven viel de duisternis en konden we nog even buiten zitten en genieten
van een wolkenloze sterrenhemel.
Daarna bijna als vast avond ritueel even op stap met laptop en tablet om een free wi-fi signaal op te pikken
Dinsdag 27 september 2011
Deze ochtend was het badgoed niet droog aan de waslijn.
Gelukkig heeft Corrie voor ieder twee stel van huis meegenomen.
Zo konden we met droog zwemgoed hier voor de laatste keer het 38 graden bad ingaan.
Tijdens een wandeling gisteren avond zagen we dat ze de baden leeg maken en met een hoge druk straal schoon spuiten.
Daarna vullen met schoon warm bronwater.
Een hele operatie als je bedenkt dat er meer dan 12 baden gevuld moeten worden.
Het bad water heeft een heel vreemde eigenschap.
Als je erin loopt en op een bank onder water gaat zitten, zie je van je huid rissen gasbelletjes opstijgen,
alsof de huid poreus is. Dat zou toch een keer moeten ophouden?
Als je daaarna, zonder boven water geweest te zijn weer over arm of been wrijft komen er weer gasbelletjes tevoorschijn.
Na het bad gingen we de camper voorbereiden voor vertrek.
Afrekening 16.890 hu ft voor 3 nachten, rond de 42 euro inclusief toeristenblasting
Het werd een heel warme dag( 28 graden gezien onderweg),
de airco in de bus deed zijn werk goed.
Rond half zes waren we op de camping Mediano in Komlo-
Sikonda.
65+ heeft vervoer per bus en trein in Hongarije zonder een kaaartje te hoeven kopen.
Deze camping hebben we gekozen, met een bushalte voor de deur,
om morgen Pecs te gaan zien.
Woensdag 28 september 2011
Bijna verleerd hoe dat moest zijn we vanmorgen om 7uur wakker gemaakt door de wekker.
We zijn met de bus van 08.10 naar Komlo gegaan. Daar overstappen en vrij snel aansluitend de bus naar Pecs.
Busstation daar ligt tegen het centrum aan.
De huizen vanaf zeg maar 1600 hebben weinig schade opgelopen.
Er zijn veel autovrije wandelstraten.
De grote bekende winkelmerken zitten bij elkaar in "arcades".
Daardoor hebben de straten een gezellige aanblik met kleine winkelpanden en nauwelijks
schreeuwende reclames.
Behalve dan de bekende M op de hoek van een straat.
Welke soort ijs of gebak je ook wenst, het is in deze stad te vinden .
Prijs verschillen in ijs per bolletje is er bijna niet,
Bij de een is een bol 40 gram, bij de ander 70.
Dus niet te veel letten op de prijs,
let vooral op het gewicht dat ze SCHRIJVEN je te geven.
Dit is wel eigen ervaring, een holle bol, of een volle bal,
het is maar net hoe je de schep houdt.
Het is de hele dag zonnig en warm gebleven.
Moe, maar tevreden met wat we gezien hebben,
namen we de bus uit Pecs rond 4 uur in de middag.
We hadden het rittenschema van de bus niet corrrect geinterpreteerd.
een ox en een o+ in elkaar zijn andere tekens. Daardoor moesten we in Komlo meer dan een uur wachten op de aansluiting naar Sikonda.
Die tijd hebben we gebruikt om wat te provianderen.
Bij aankomst op de camping had de zon zich al achter de heuvels laten zakken.
Het koelde snel af -> dit schrijf ik buiten met een trui aan.

• 29 September 2011 - 07:00

Lisanne Van Hooff:

Klinkt weer als een heel avontuur... En zo te horen (en zoals 't bedoelt is) wat tijd te veel... Dan zie je ineens overal luchtbelletjes ;)
    Heerlijk om te lezen!

Voor 't eerst deze week weer een dagdeel achter m'n pc. M'n nieuwe website, advertentie op marktplaats en "gefeliciteerd met uw baby" kaartjes hebben nu in één week welgeteld één prijsaanvraag opgeleverd! :) Duimen dat 't alleen wat opstarttijd nodig heeft!
    (En voor wie dit leest: www.lisannevanhooff.nl Voor al uw foto's in persoonlijke sfeer)

:D

En vanmiddag met de patrimonium in overleg over de definitieve oplevering van 't huis, ze zijn namelijk nog niet klaar....

Neem nog maar een lekker (niet hol) bolletje ijs! :)
    Kus, Lisanne

• 29 September 2011 - 07:29

Corrie En Herman Van Hooff:

Ja zowel de gebakjes als de bolletjes ijs(Amarene kersen erin) zijn heerlijk.
    Succes met de oplevering.

Corrie

• 29 September 2011 - 12:14

Tonnie:

Herman,
    toch voortaan maar naar Corrie luisteren. Reepjes maag zou mij ook niet hebben aangetrokken.
    Wat heerlijk dat we met jullie mogen mee reizen. Wij genieten ervan.
    Herman, je verslag is gezellig om te lezen. Ik begrijp dat Corrie nu echt vakantie heeft, Z. Is zij een volgende reis aan de beurt om het verslag te maken?
    In ieder geval zag ik haar genieten bij een lekker stuk gebak.
    goede reis

• 29 September 2011 - 13:12

Janny:

Hoi Herman en Corrie,
    Wat een leuke vakantie hebben jullie, het uitproberen en het doen is een avondtuur dat ons ook heel erg goed past, en dan het mooie weer he',
    geniet ervan.

Groetjes Joop en Janny

• 02 Oktober 2011 - 23:43

Theo En Gerry:

hallo Corrie en Herman, Wat leuk om tge zien hoe jullie genieten van alles. Ben alleen verbaasd dat Herman nu het verslag doet, meestal ben jij dat toch. Wij genieten hier ook van het mooie weer het lijkt hier gewoon hoog zomer. We zijn nog helemaal niet aan de herfst toe.
    We hebben gisteren een motortocht gemaakt naar Barneveld, de kennissen bezocht van onze trip naar Andalusië en Oostenrijk. Daarna een leuke tocht over de Veluwe en door de polder langs het water super en een grote stop genomen in Elburg. Jammer dat we maar zo weinig warme dagen hebben gehad. De kermis is bij ons gisteren begonnen en ze hebben de komende dagen gelukkig nog mooi weer. Als ik de berichten moet geloven , krijgen we het eind van de week weer koud weer. Brr. Voor de kids vier ik m ijn verjaardag a.k. zondag en voor de rest gewoon op mijn dag, dinsdag, dus of ik kom is nog de vraag. Als alles overdag komt dan wel. Fons is een dag later jarig. Yvonne was al rond gaan vragen of we iets wilden doen voor hem. Ze kwam met de mededeling dat de 1e tafel niet meedeed en heeft nu een mail aan iedereen gestuurd. Ik heb gevraagd aan Christa en jacelien waarom niet? Hun antwoord; we hebben dat een aantal jaren geleden afgeschaft, daar Fons daar niet van houdt en dan moet je Mariska etc. ook doen en we doen dat wel apart ( zelf )
    Luitjes geniet nog deze dagen van al het moois wat jullie nog te zien krijgen, dat van de fietsen op jullie boot , vind ik wel heel apart. Ik hoor het wel.Groetjes van ons Theo en gerry

• 03 Oktober 2011 - 11:37

Tineke:

Leuk om weer een reisverslag van jullie te lezen. Jullie hebben het goed naar je zin. Wij hebben pas een cruise gedaan naar Italie, Griekenland, Turkije en Kroatie, via Italie weer terug. Was geweldig ! Corrie en Herman geniet van deze reis en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Jan en Tineke.