18 tot 21 febr - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu 18 tot 21 febr - Reisverslag uit Benidorm, Spanje van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

18 tot 21 febr

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

22 Februari 2012 | Spanje, Benidorm

Za 18 feb 2012 Moullay Bousselham

De lucht bleef blauw, en is er weer een koude wind.
Volgens internet is het rond de 14 graden .
Door de zon, uit de wind voelde, het eerder aan als 25 graden.
In de bus liep de temperatuur ook lekker op.
Heuvel op zijn we naar het dorp gelopen,
we konden via de rijweg gaan, maar dat was wel een omweg.
De vissers in dit dorp hebben nog roeiboten of een kleine buitenboot motor.
Na bij die aankomst plaats gekeken te hebben via een stenen trap met 60 treden (schatting) naar het dorp gelopen.
Daar herkende ik dat we in dezelfde plaats 6 jaar geleden ook geweest zijn.
Het plateau waar we toen vrij overnachtten was nu een groot mooi getegeld plein geworden, waar geen auto meer kon/mocht staan.
Het is goed te zien dat de welvaart snel toeneemt.
Op de nog wel bestaande open binnenmarkt bestelden we een portie sardines met zwarte thee.
In plaats daarvan kregen we een vis soort die een slag groter was.
Het waren er 9 geroosterd boven houtskool.
Dat had wel even tijd nodig.
Kosten vis 20 dirham thee 10 dirham (samen drie euro).
Daarvoor zijn dan bezig geweest:
'n klantenvanger, 'n bestelling opnemer, de houtskool bbq kok(voor gefrituurde vis was een andere kok), de kelner, een toezichthouder en dan moet er ook nog iemand de afwas doen. We worden na comsumptie bedankt voor het bezoek en krijgen bij afrekenen nog een glaasje munt thee, eigenlijk een glaasje met veel suiker, verse muntblaadjes en daar past dan ook nog een beetje heet water bij in.
Het is fijn dat in bijna iedere eetgelegenheid er wastafel(s) zijn in het restaurant.
Je hoeft dus niet naar het toilet om de handen te wassen voor en na het eten.
De handdoek die er soms bij hangt gebruik ik niet, die kan er al wel een paar dagen hangen. Wel is er meetal ook een (werkend!) pompje met vloeibare zeep.
Aan de overkant van het restaurant was een slager, prijs voor lamsvlees 70 dirham per kilo. 4 vinger dikke lapjes gevraagd (met een botje en spinters in het midden) .
prijs 2 euro 80 (=400 gram totaal).
Het lamsvlees heeft Corrie 's-avonds gebakken en hebben we met brood gegeten.
De camping was 70 DH per nacht inclusief stroom, wifi, en een warm douche, tenminste dat stond er aan de buitenkant op, maar dat bleek een loterij,waar Corrie een niet had en ik het daarna maar niet geprobeerd heb.

Zondag 19 februari
Via de tolweg noordwaarts naar Assilah.
Gereden 98 km.
Er waren 2 campings beschreven, maar niet een gezien.
We hebben overnacht op een bewaakte parkeerplaats =50DH, aan de binnenhaven.
Een aantal mensen die daar rondhangen zijn opdringerig, bijna eisend, in ieder geval voor Corrie vervelend.
De ommuurde oude binnenstad is een bezoek waard. Veel buitenmuren zijn van een recente beschildering voorzien, in vrolijke kleuren, maar voornamelik blauw.
Waar Larache(op de heenreis) onder Portugese overheersing is geweest, was deze plaats lang onder Spaanse invloed. Dat is te zien en te merken doordat er nog Spaans gepsroken wordt.(wel makkelijker voor mij).
We wilden in het stadje eten, geen aanlokkelijk menu gevonden.
Avondeten: wijn zuurkool met varkensvlees en gekookte aardappelen.

Maandag 20 februari.
We zouden nog een dag in Marocco op een andere camping blijven.
Om dringende bankzaken te regelen en omdat Corrie het gedrag van puntmuts mannen met een mantel helemaal niet leuk meer vond besloten terug naar Spanje te gaan.
Via de tolweg naar Tanger Med = 88 kilometer
Nog een laatste keer de diesel tank vol voor DH7,34 p liter, de benzine was daar DH 10,54 p.l.
Het "uitklaren" ging voorspoedig, eigenlijk zonder problemen.
Wel was verwarrend dat er naar een grijze kaart gevraagd werd.
Nee niet onze groene kaart, maar naar het kentekenbewijs.
Verder moesten we onze bus uit, op ruime afstand.
Er werd een rontgenfoto van de auto gemaakt, terwijl ons busje niet eens kan lachen.
Ambtenaren zijn vriendelijk en behulpzaam. De uitzondering moet er zijn om het verschil te laten merken, denk ik.

In Marokko totaal gereden 3415 kilometer.

De veerboot uit Spanje was op tijd maar
de overtocht die voor 11 uur op papier stond, was veel later.
Terug Spanje in ging het snel door douane en helemaal zonder problemen.

De overgebleven dirhams zijn niet terug gewisseld, met de temperatuur daar willen we het volgend jaar januari weer proberen of het bevalt.

Doorgereden naar Fuengirola, naar een vrije plaats om te overnachten, daar hebben we al vaak gestaan, bijna aan het strand, aan het zuid eind van de boulevard.
Na een stads wandeling hebben we gegeten in een Engelse pub.
Corrie cola light, halve kip met salade en patat, ik bbq ribs met salade en patat een pint en daarbij free wifi voor 16 euro.
Deze dag totaal 194 km gereden.

Dinsdag 21 feb 2012.
Begonnen met een flinke wandeling in de zon langs de boulevard.
Op en oud vertrouwd adres, bij een engels taverne in de zon op een overdekt terras genoten van een koffie met brandy, Corrie ging voor potje thee met twee gebakken eieren en toast, 5 euro 60 totaal.
Daarna winkelen, lunch brood kopen, inpakken en weg wezen.
De route planner gaf aan dat we om 20.15 in in Benidorm konden zijn.
We hadden hiervoor 2 etappes in gedachten, met een aanzienlijke omweg.
Uiteindelijk gekozen om rechtstreeks te gaan, dan hier een paar dagen rust nemen.
Bij Alicante viel de duisternis en zijn we verder over de tolweg gegaan.
We staan nu in Benidorm, vrij op het plein in Calle de Zamorra.
Flink gesnackt onderweg.
Avondeten: geen.
Gereden: 645 km.

• 22 Februari 2012 - 13:19

Janny:

hoi Herman en Corrie, ik lees dat de terug weg is begonnen, wij voelen het aan onze temperaturen dat gaat stijgen een goed voorteken, eindelijk voorjaar. JLeuk om zo van jullie vakantie mee te genieten, ik hoop dat de terug tocht even goed verloop als de heen weg. Doe het voor zichtig aan en geniet van alles.

groeten Janny

• 22 Februari 2012 - 20:33

Ton:

in een van de kratten zie ik krab.
    Herman , heb je nog krab gegeten?
    Geniet nog maar van de spaanse zon.

• 22 Februari 2012 - 21:35

Lenie Van Der Meer:

Geniet nog lekker in spanje, en niet te veel snacken,maar het is zo lekker en vertrouwd. Wens jullie nog een goede terugreis en ik heb genoten van het verslag,Herman ga thuis een boek schrijven over jullie belevenissen, zal best wel lukken met jou schrijfkunst en mooie foto's.
    Groeten Lenie.

• 23 Februari 2012 - 00:24

Gerry:

hoi, Ben blij dat jullie weer heelhuids in Spanje zijn aangekomen. Nu de laatste dagen daar nog genieten en zon opdoen voor jullie weer naar Holland afreizen.
    Hier begint het voorjaar ook te komen. De komende dagen wordt de temp. alleen maar beter. Veel plezier nog en tot gauw.
    Ik wordt de 27 wel gespoten, maar als de pijn meevalt, kom ik gewoon dinsdagav. met Theo mee. Groetjes van ons Th. en G.