Donaucruis - Reisverslag uit Hévíz, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Donaucruis - Reisverslag uit Hévíz, Hongarije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Donaucruis

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

19 September 2011 | Hongarije, Hévíz

Reisverslag september 2011
dinsdag 6 september
We vertrokken om ongeveer 15.00 uur
Eerst gingen we naar het PWA park.
Corrie ging bij C1000 pure hagkelslag kopen terwijl ik de zakken met recycle plastic in de verzamel container ging doen.
Bij het wegrijden daar kwamen we gelijk in de eerste file,
van de voorrangsweg Zandstraat kwamen veel auto's PWA park inrijden,
afhalers per auto van schoolkinderen (wegens slecht weer?)
We komen op de A12 via de afrit Rondweg Oost.
Dan wordt het eigenlijk een lange weg.
De A12 wordt in Duitsland A3.
Heel veel regen gehad onderweg, gelukkig geen grote plassen op de rijbaan.
Om 18.30 zijn we ter hoogte van Koningswinter gekomen.
Bij de Drachenfels staat in de boeken een overnachtingsplaats aangegeven
Op weg er naar toe dacht ik op een 70 km weg te rijden.
Jammer, niet goed opgelet het was een 50km weg.
Had nog niet eens tijd om te lachen voor de foto
De kosten daarvan hoor ik wel bij thuiskomst.
Doorgereden naar Bad Honnef.
De in meerder boeken opgegeven overnachtingsplaatts bleek opgeheven,
het complex stond te koop.
Het was al wat later geworden en we hadden geen zin om veel verder te zoekn.
Aan dezelfde weg waren dwars op de rijbaan vrije parkeervakken.
Woensdag 7 september 2011
Na een rustige nacht kregen we bij het wegrijden onze eerste douche.
Het bovenluik had opengestaan, in de nacht had zich in het gootje rondom het luik, na een aantal plensbuien, wat water verzameld.
Bij omhoog naar rijden op de A3 kwam het water alsnog naar binnen.
Vrije overnachtingsplaats in Neustadt a.d. Aisch.
Rustige plek, bij sportaccomodatie en kermis/feestterrein.
Via een loopbrug in 5 minuten in de oude stad.
Het zag er goed verzorgd uit.
Er was voor Corrie nog tijd om een aantal winkels af te struinen.
Parkeerplaats met vrij gebruik van de sanitaire zuil, stroom en water tegen betaling.
Donderdag 8 september 2011.
Terug naar de A3 om onze weg te vervolgen naar Passau.
Net voor de A3 kwamen we een outlet center tegen.
Ja dat wilde Corrie niet overslaan.
Na ongeveer anderhalfuur gingen we weer verder.
Vandaag willen we het grootste gedeelte van het traject afleggen,
om vrijdag tegen de middag in Passau te zijn.
Er waren een aantal keren wegwerkzaamheden, met versmalde rijbanen.
Het geluk was met ons, met wat langzamer rijden zijn we alle files goed doorgekomen.
Overdag liep de temperatuur in de auto al weer aardig op, met nauwelijks regen.
Onderweg eerste keer tanken.
bijna 60 liter voor ruim 800 kilometer. Literprijs diesel 1 euro 429.
Bij aankomst in Platting wachtte ons een verrassing.
Het bleek een overnachtingsplaats te zijn die we herkenden van een eerder bezoek( 2 jaar geleden).
Puur toeval, want ik had hiervoorgekozen omdat:
1) de tocht morgen naar Passau niet veel tijd meer zou kosten.
2) weer een vrije camperplaats met sanitair station.
Het provianderen door Corrie was goed gelukt:
steak, gekookte maiskolf en aardappel in de schil smaakten lekker
als toetje stukken suikermeloen.
Het werd om half zeven al donker.
Vrijdag 9 september 2011
Om half negen was het droog, maar nog bewolkt.
Omdat we vandaag niet zoveeel kilometers hoeven af te leggen beslotn niet verder over de A3 te gaan, maar binnendoor.
In de route planner had ik ingegeven de weg van de keizer en de koningen, links stroomafwaarts langs de donau.
Na enige kilometers zag Corrie op de kaart dat de weg rechts stroomafwaarts als "groene"= mooiere weg stond aangegeven.
Via de eerste brug die we tegenkwamen daarom de route aan de linker kant voortgezet.
Het was een rustige weg die zich door het groene landschap slingerd.
Daarbij wel steeds de Donau volgend.
Voor het eerst zagen we nu ook de Donau Radweg.
Inderdaad mooi aangelegen en goed onderhouden.
Regelmatig zie je op het fietspad ook Nederlandse fietsers (te herkennen aan hun fiets)
Voor de lunch zijn we in een dorpje langs de donau gestopt.
Parkeer plaatsen zijn er alleen geresereerd voor personen auto,s.
Met de afmetingen van onze camper is dat geen probleem, we staan steeds keurig binnen een vak.
In de folder van Passau stond aangegeven waar er een vrije camper overnachtingsplaats was. De routeplanner bracht me dan ook zonder problemen in de straat Racklau.
Er zijn met boomstammen afgezette vakken waarin vier of zes camper passen.
De doorgaande provinciale weg ligt ernaast, ruim 25 meter hoger.
Daartussen ligt dan nog een dode tak van de Donau, zodat het geluid over ons heen gaat.
Het was 3 km (ofwel 3 kwartier) lopen naar het centrum waar me Nancy en Richard zouden ontmoeten in een hotel aan de oever waarvandaan we morgen vertrekken.
De nieuwe routeplanner van mij geeft niet duidelijk de oost west richting aan waarheen te gaan ( mooi excuus als het verkeerd gaat).
Inderdaad kwamen we aan de verkeerde over van hhet schiereiland uit.
Daardoor niet 3 km maar 4,2 km gelopen voor we er waren.
Na kennismaking met een wijntje erbij zijn we terug gelopen naar de camper.
We zien ze morgen weer bij het inschepen.
In 3 kwartier zijn we terug gelopen, ook weer over de Donau radweg.
Terug bij de camper was het weer aardig opgeknapt en hebben we buiten aan tafel gegeten en van een warme nazomeravond kunnen genieten, tot druppels ons weer naar binnen maanden. Het is daarna vrijwel droog gebleven.
Zaterdag 10 september 2011

we zijn de ochtend rustig begonnen.
Veel van de bagage die we aan boord gaan gebruiken had
Corrie thuis al apart ingepakt.
Op deze camperplaats mag je maar 24 uur staan, maar wel tafel en stoeltjes buiten neer zetten. We hebben in het zonnetje geten met koffie drinken..
Het was maar 10 minuten rijden naar de plek waar we de auto konden inleveren.
Bij aankomst daar was het perfekt georganiseerd, auto in opstelvak zetten bagage op een transportwagentje zetten. Na aanmelden auto op definitieve aangewezen plaats parkeren.Met een bus werden we naar het schip gebrachjt. Onze bagage stond al in de hut.
Zoals gewoonlijk wil ierdreen teglijk als erste inschijven. Dat was echt niet nodig.
Ons hutnummer ston al op de reisbevestiging.
In het restaurant delen we de tafel met Richard en Nancy.
Het inrichting van het schip "Theodor Korner" en de maaltijd waren beter dan we hadden verwacht. De recencies in Zoover waren niet zo gunstig.
De nacht ging ik in met koorts (39,8). Corrie heeft voor mij bij de receptie paracetamol gevraagd. De nacht redelijk doorgekomen.
Zondag 11 september 2011
Na een welvoorziene ontbijttafel hebben we fietsen toegewezen gekregen, de het lijken wel ballon banden die keihard zijn opgepompt.
Voor vandaag stond een 40 m fietstocht op het programma.
In eerste instantie zag Corrie de fietstocht nog wel zitten, maar ik vond 40 km in 4 uur toch echt teveel van het goede.
Nu zitten we in de zon op het bovendek in comfortabele stoelen en genieten van het varen over de Donau.
De geserveerde maaltijden zijn heerlijk. 's ochtends is er een ontbijtbuffet.
Vandaag had ik eendenborst in rode wijnsaus, rode kool, een rijke vulling van de eend, en gebakken aardappelen.
Maandag 12 september.
Er is vannacht doorgevaren, dat gaf wel wat meer geluid dan waar we ondertussen aan gewend zijn. Er zijn veel sluizen in dit stuk van de Donau.
Het was (wat heet) vroegop van morgen. Ontbijt van 7 to 8.
De echte wielrijders aan boord gingen om 8 uur weg om van Wenen helemaal naar Bratislava te fietsen.
Wij beperkten ons tot een stukje langs de Donau en via het eiland weer terug.
Om 9.30 werden de fietsen weer aan boord gebracht.
Met het weer treffen we het wel. Vandaag weer een zonnige dag,
met wel veel wind.
Vanmiddag gaan we Bratislava te voet verkennen.
Wat een teleursteling.
Het was warm, denk ik een lekker biertje uit dit land te kopen, blijkt het afkomstig van een lokale heineken brouwerij!
Dinsdag 13 september.
Boedapest. Niet met de fiets.
Hier geen Euro maar Forint.
Ideale stad voor 65+. Alle openbaar vervoer binnen de stadsgrenzen is voor ons gratis. We liggen aan de buitenkant van de stad dat was nu dus geen probleem.
De donau verdeelt de stad in een vlak deel een en heuvelachtig deel.
Water van een bronn kon in een meegebrachte fles gevuld worden, smaakte niet zo erg naar zwavel.
In het vlakke stad deel zijn veel gezellige winkelstraten.
Woensdag 14 september
Esztergom. de af te leggen fietsafstand was veel te groot.
We zijn wel wat in het dorp wezen wanderelen.
Het weer blijft mooi en warm.
Donderdag 15 september.
Tegen het middag uur kwamen we in Wenen aan.
De echte diehards hadden een fietsexcursie geboekt. Die gingen in groepen van 15 wenen in.Wij zijn met de tram (ja hier wel betalen)naar het centum gegaan.
Daar hebben we de hop on hop off bus genomen twee rondritten van een uur:
binnenstad en buitenrand paleizen.
Onderweg stond een thermometer op 39 graden!
Wenen is een echte wereldstad met bijna 2 miljoen inwoners.
Bratislava kwam op ons veel gezelliger over.
Vrijdag 16 september.
We hebben een fietstocht van 36 km langs de Donau door de Wachau gemaakt.
Het trajekt was redelijk vlak. In sommige dorpen moesten we afstappen: het was in de hoofdstraat dan zo druk met toeristen dat fietsen niet verantwoord was.
Aan het einde vlak bij Melk moesten we een hoge brug over.
Om mijn knieen te sparen ben ik daar afgestapt en naar boven gelopen.
Melk is een leuk plaatsje, maar om voor 9 euro de kloosterbibliotheek te mogen bekijken vonden we toch wat te veel. Kan me herinneren vroeger 2 x geweest te zijn, waarvan 1 x met Corrie, maar dat was nog in de voor euro tijd.
Het was weer een zonnige warme dag.
's-avonds gala diner.
Met uitzondering van een taaie snitzel op donderdag was het eten de hele week voortreffelijk vaak keuze uit 2 menu's.
Zaterdag 17 september.
Wat is dat nou? ' s-ochtends bij het ontbijt kringen op het water van de Donau door de regen.Dat moet haast een regie fout daarboven zijn geweest.
Door onze schrik? werd het prompt weer een zonnige warme dag.
De verzorging was weer voortreffelijk.
Op de boot afscheid genomen van Nancy en Richard.
Zij gaan met hun groep naar Munchen, morgen kastelen bekijken, maandag oktoberfest, dinsdag terug vliegen naar San Diego.
We hoefden de bagage allen maar op de gang te zetten. Met een bus naar de parkeergarage gebracht. Daar stond de bagage al weer klaar om zo in de auto te laden.
We zijn in Passau gebleven voor de overnachting op de vrije parkeerplaats.
Nog na genietend van het mooie weer buiten zittend dit verslag bijgewerkt.
Morgen gaan we vertrekken richting Hongarije.........

rest volgt.......

• 19 September 2011 - 21:11

Marijke:

Ha Corrie en Herman.
    Blij iets van jullie te horen.
    Herman........een verslaggever voor de Radio had het je niet kunnen verbeteren.
    Ik waande me op de boot hoor.En natuurlijk de trip VOOR jullie op de boot waren.
    Ik hoop dat jullie een fijne trip hebben naar Hongarije.
    Mijn vriendin komt er net vandaan.
    Die is geboren in Hongarije,maar woont al bijna 20 jaar in Nederland.
    Ik wens jullie veel plezier,en geniet er maar lekker van met jullie tweetjes.
    Groetjes.
    Liefs,
    Marijke

• 19 September 2011 - 21:47

Herco,hester,Marelie:

Hoi lieve ouders,
    Fijn om wat van jullie te horen!
    Herman wat kun je allemaal mooi verwoorden en wat een belevenissen allemaal!
    Hier bij ons gaat alles goed! Mijn buik(Hester) groeit goed en heb af en toe het idee dat ik wat voel. Marelie doet het ook super! Ze loopt als een speer en vind het heerlijk om als een dame door de kamer te lopen met een tasje! Ze is nu helemaal gek op de pop die Corrie gegeven heeft! Daar loopt ze ook veel mee rond! Een echte meid
    hoor!
    We denken veel aan jullie!
    Fijne vakantie verder en hopen jullie binnenkort te horen!
    Liefs H,H&M

• 20 September 2011 - 07:00

Lisanne Van Hooff:

Ha! Goed te zien dat 't plaatsen van 't verslag toch nog gelukt is!
    Nou pa, ik als fotograaf kan zeggen: je hoeft niet altijd te lachen naar 't vogeltje hoor! ;)
    Mam: nog wat leuke dingen gekocht in de outlet?? Ik vond 't tijdens 't reizen maar vervelend om door de stad te lopen.. allemaal leuke spullen en geen plaats in de backpack om het mee te nemen... (nou hoeft de camper gelukkig niet op de rug :)

Hoe Boedapesters weten dat jullie nederlanders zijn?? Omdat jullie zo glimmen bij 't tonen van de 65+ pas in 't (dan gratis) openbaarvervoer. :D

Leuk om van pa een verslag te lezen!

Geniet van de bronnen daaro... zal wel nat zijn!

Dikke kussen, Lisanne

• 20 September 2011 - 17:29

Thomas En Rita:

Hoi Corrie en Herman,
    Wat een wereldreizigers zijn jullie.
    Het is toch super om dat allemaal mee te maken en zoveel van andere landen te zien.
    Geniet ervan, doe voorzichtig aan, goede reis verder.
    Groetjes Thomas en Rita.

• 20 September 2011 - 20:15

Corrie En Herman Van Hooff:

Het meest heb ik genoten van Boedapest en de fietstocht langs de Donau van Krems naar Melk.
    In Wenen hadden we te weinig tijd.
    Wat opviel in Wenen was dat daar waar paarden het stonk naar urine. Ze staan op een aantal plaatsen om toeristen in koetsjes rond te rijden.