verblijf in zagora - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu verblijf in zagora - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

verblijf in zagora

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

14 Februari 2017 | Marokko, Zagora

Maandag 13 februari 2014
De nacht is buiten koud geweest.In de camper onder een dekbed was het goed slapen.
De lucht blauw met wat veeg wolken, dwz ik zag nergens een vaste wolk, alleen dunne losse reepjes.
De dag begon rommelig. Er gingen veel campers al vroeg weer weg. Daardoor konden we een nog beter plaatsje uitkiezen voor ligging t.o.v de zon en (free) wifi ontvangst op de camping.
In de ochtend de auto gewassen, met behulp van een teiltje water en een veger op stok. Dat is niet goed gelukt. Zak ik morgen over doen. Op de auto zat fijn stof tussen de kieren dat ik het morgen nog eens over moet doen. Met een slang en spong zou het wel in een keer over zijn. Hier moet toch wat zuiniger met water worden omgesprongen.
Het heetste tijd van de dag hebben we uitgezeten in de schaduw met leesboek en internet. Daarna zijn we gelopen naar het centrum. Het is slechts een brede straat door om bij de drukke doorgaande weg te komen, waarlangs winkels een grote moskee en overdekte markt.
Op de binnen markt kochten we lamsvlees. Een slager kon voor ons er twee niet te dikke repen met een bot erin afzagen.
Er zijn ook nog slagers die alleen met bijl en mes werken. Nadeel daarvan is grotere kans op splinters in het vlees en vaak ook niet regelmatig van dikte.Het avondmaal werd gekookte aardappelen van verse sla tomaat en ui daarbij gekookte aardappelen. Na het wassen van de sla bleef er in het teiltje genoeg over om een zandtekening te kunnen maken.
Tot invallen van de duisternis hebben we buiten kunnen zitten.
Zonder verwarming hebben we 's-avonds wel wat warmers erbij aan moeten trekken in de auto.

Dinsdag 14 februari 2017 Valentijn
Rond half negen zijn we op gestaan, na het ontbijt (nog) in de auto, naar buiten lekker in de zon. Onze staan plaats ig groot genoeg om de hele dag een plekje in de zon te hebben, maar ook voor verkoeling in de schaduw van auto of bomen/palm te kunnen zitten. Nu het meeste stof en zand al van de auto was ging de tweede wasbeurt een stuk makkelijker.
Wel viel de waterdruk enige tijd weg. In vakantietijd is dat niet zo erg. Gewoon wachten (uurtje) dan komt er weer water uit de kraan. Regelmatig gedurende dag zijner gebedsoproepen te horen. Wat opvalt is dat ze wel allemaal bijna gelijk beginnen. maar sommige nog lang doorgaan met zingen als anderen allang zijn gestopt daarmee.
Lopend door het stadje valt het op dat er op alle mogelijk plaatsen tijd wordt genomen voor het gebed. Kleedje op de vloer leggen, schoenen uit en geknield stil bidden. Na afloop opstaan, schoenen aan, kleedje oprollen en gewoon weer doorgaan. Een ander raar fenomeen is het slapen.
De slager heeft zijn winkel niet gesloten maar ligt ergens achter de toonbank zijn dutje te doen. Als wij dan voor de balie staan is er wel iemand die hem even wakker komt roepen.
Waar ik heel erg aan moet wennen zijn de zit slapers.
Overdag in de schaduw zitten ze op een stoel rechtop en hebben dan ter blindering een lange donakere doek over gezicht en hoofd tot aan de voeten. Net een ingepakte etalagepop.
Voor het avondeten kochten we een kwart witte kool, courgette, aardappelen en in het formaat van een grote tennisbal radijs.
Bij een slager 2 runder karbonades (vlees genaamd: cote de boeuf) Corrie maakte daar lekker een wokschotel mee.
's-middags stond de thermometer in de auto in de zon op 41 graden.

• 14 Februari 2017 - 22:58

Dirk Weggeman:

Fijn om het reisverslag weer te ontvangen. Hele mooie vakantie.

• 14 Februari 2017 - 23:20

Anja:

Hallo ,

Gauw een berichtje sturen, elke keer valt de site weg of vernieuwd...... En kan ik opnieuw beginnen.
    Lees met veel plezier het verslag, heerlijk om te lezen.
    Vooral over die weg , zag het helemaal voor me:-) heerlijk dat het weer nu goed is, lekker hoor!
    Fijne tijd nog, liefs Anja