zat 18 , zon 19 feb 2017 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu zat 18 , zon 19 feb 2017 - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

zat 18 , zon 19 feb 2017

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

19 Februari 2017 | Marokko, Zagora

Zaterdag 18 februari 2017

Tot rond het middag uur bleef het bewolkt.
De zon zag ik er flauw doorheen schijnen.
Daarna werd het weer helemaal helder en dat bleef ook zo in de avond: weer een prachtige sterrenhemel.
's-ochtends voor het eerst geen vers brood van onze warme bakker want het brood was uitverkocht. Op zaterdag wordt er maar een keer gebakken (als ik het goed begrepen heb.
We zijn gaan wandelen/verkennen in een nieuwbouw wijk, stroomopwaarts gezien van de rivier Draa eerst de nieuw bouw met een wandelboulevard naar het oude centrum.
In een winkeltje daar brood gekocht.
De lunch gebruikten we aan die boulevard: kefta(soort van gebakken rundertartaar in een uitgehold broodje.
Daarin eerst wat sla tomaat en ui en saus dan vier kleine platgeslagen rondjes (te sterk gekruid) vlees.
Daarbij het scholteltje met olijven met rode peperstukjes en een tomatendipsausje ook met rode peper erin.
Dat was voor mij echt te veel van het goede.
Ook op zaterdag ochtend gaan de jonge kinderen nog naar school.

Na de middag zijn we nog wat in het oude centrum wezen lopen.
Straten in de wijk hebben geen naam maar een nummer.
De nummering is niet altijd even logisch.
Behalve in de luxe nieuwbouw wijk zijn de panden aaneen geschakeld. Hoeveel woningen er in een pand zijn kan je aan het aantal electriciteitsmeters in de voorgevel zien.
Hoeveel woningen er echt bewoond zijn kan je zijn aan de aanwezigheid van deuren en ramen.
Geen voordeur, maar dichtgemetseld= gehele pand onbewoond. Vaak zijn ook van een of meerdere etages de ramen dichtgemetseld. Op de begane grond is er een kleine nering, bedrijfsruimte, of opslag. Wonen op de begane grond is een hoge uitzondering.
Avondeten: Corrie brood met koud vlees, ik soep uit een pakje noedels met een smaakje. Gelukkig zat de rode perper er apart verpakt bij, die is niet gebruikt.

Zondag 19 februari 2017
De hele dag volle zon. Het werd 22 graden volgens internet.
Er zou een grote zondag markt zijn. Die hebbenwe gezocht, maar niet gevonden. Mensen zijn graag bereid om met je mee te lopen naar de plek waar de markt zou zijn. In de praktijk kom je dan uit bij een shop van een familie lid of vriend, maar niet op de open markt. Na verloop van tijd hebben we het dan ook maar op gegeven. Hebben een gebak winkel opgezocht en daarna op een terrasje verse muntthee(met ons gebak).
Daarna terug naar de camping om a)wat uit te rusten van het lopen, b) wat verkoeling zoeken in de schaduw. Onderweg hebben we nog een nieuw kleed gekocht voor de inloop van de camper.
Na afknippen van een rol werden de schering draden in bundeltjes samen gevoegd en dubbel geknoopt. Die draden zijn niet zo sterk. Corrie heeft er tegen meer prijs(€ 4 op zondag met 2 man daarvoor aan het werk) aan beide kanten een stootband op laten zetten, tegen het uitrafelen.

Op de camping was een invasie van Italiaanse campers.
Grappig: de Fransen beklaagden zich daar onderling over, terwijl de rest van de week er hoodzakelijk autos met Frans kenteken stonden. Zij gedragen zich hier ook nog steeds als in een kolonie van hun.
Diner: we zijn eropuit gegaan voor een kwart gegrilde kip (poulet roti) daarbij een rondje koude gekookte witte rijst, aangemaakte sla en patat. Waar het in een vorige stad een opgewared stuk kip was, kwam de kip nu rechtstreeks van het spit met smakelijk gele kruiden bereid. Corrie daarbij een cola light en ik na afloop een americano. Dat is hier de dubbele hoevelheid van een espresso, maar krijg er dan geen flesje water bij. Totale vergoeding daarvoor € 9.00

• 20 Februari 2017 - 08:50

Janny:

Wat een avontuurlijke reis weer, petje af voor jullie, zo op vakantie,zoveel zien en beleven.
    En dan ook nog mensen aan het werk zetten om een stoot rand te bevestigen, helemaal top.
    Maar wij genieten met jullie mee hoor, bedenken er goed weer bij, wat ook al echt is geweest.
    Fijn lieve mensen jullie volgen en genieten van jullie vakantie.