Wrexham - Reisverslag uit Wrexham, Verenigd Koninkrijk van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Wrexham - Reisverslag uit Wrexham, Verenigd Koninkrijk van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Wrexham

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

30 Oktober 2013 | Verenigd Koninkrijk, Wrexham

26en27oktober 2013

26 oktober 2013 Zaterdag
De weersvooruitzichten voor vandaag zijn niet al te best.
Toch laat de zon zich ook af en toe zien.
Na een regenbui begonnen met de fietsen terug op de drager te zetten.
Daarvoor heb ik iedere keer een andere oplossing, de beste nog niet gevonden..
Tegen het doorzakken veroorzaakt door de vele hobbels (snelheidsremmers) gebruik ik nu een extra spanband,
die aan de drager van de trekhaak vastzit.
Na twee nachten op een plaats gestaan te hebben lijkt het beter een andere plek te zoeken.
Lunch: pannekoeken: een met gemberschaafsel en een met ham en gouda kaas.
Howth ligt verder van Dublin. Bij de eerste overnachtingsplaats in Ierland hadden we van een Ier gehoord dat daar
ook regelmatig campers verblijven.
We reden de plek eerst voorbij, was niet duidelijk te zien.
Bij terug rijden zagen we de campers wel staan, eerder 40 dan 10.
Van Stena kreeg ik bericht dat we konden inchecken tot 3/4 uur voor de afvaart van 8.20.
Door een radio gestuurde wekker en idem horloge hoefden we geen rekening te houden met het uur erbij in de
nacht.
Howth bestaat van de beroeps zeevissers en bezoekers aan een enorme jachthaven,
daarbij liggen er ook nog eens net zo veel zeilboten op de rede aan boeien gemeerd.
De levensmiddelen prijzen daar zijn te vergelijken met wat winkels bij ons in een jachthaven rekenen.
Het dorp ligt tegen een heuvel, dus bij de wandeling weer flink wat werk voor de kuiten.
Avondmaal: (c) brood met gebakken ei (h) blikje vlees van een konijn met aardappel en champignons in witte
wijnsaus.
We werden in slaap gewiegd door het schudden van de auto in de wind.
Gereden:11 km N 53.39004 W6.06916 Dublin-Howth, Harbour road (pier2)

27oktober2013 Zondag
Opstaan in het donker: we waren bijna vergeten hoe dat gaat.
Om 06.30 was de reveille.
De rit naar de haven nam minder tijd dan de routplanner eerst aangaf.
Niet zo raar: op zondag ochtend 07.00 geen verkeer op de weg en alle verkeerslichten springen op groen bij
aankomen rijden.
Waar we bij de overtocht naar Ierland nog twee keer werden gecontroleerd, was er nu helemaal geen
douane/paspoort controle.
Vorige keren werd bij het inrijden mijn kenteken gescand en hoefden we geen papieren te laten zien.
Nu, onverwacht, moest de overtochtbevestiging worden getoond.
Door het nummer daarop kregen we de boarding pass.
Aan boord was nog niet de helft aan auto's/passagiers van wat er in totaal op kan.
Er was gewaarschuwd voor windkracht 6.
Dat de oversteek Dublin-Holyhead zou meevallen merkte ik doordat de autowielen niet met kettingen aan het dek
werden vast gezet.
Corrie heeft gelukkig geen last gehad van zeeziekte.
Aan boord het ontbijt gegeten wat Corrie gisteren had bereid. Brood met gebakkenn ei.
Daarna rond de klok van 11 uur een vruchten scone met jam en slagroom bij de koffie/thee.
We kwamen aan met 10 minuten vertraging.
Bij het uitrijden weer geen controle: wel zijn we 3 verschillende soorten scanners gepasseerd.
Op zee was het wat woelig geweest, nu op de weg was het wat minder leuk.
Door zware zijwaartse rukwinden hield ik het bij een veilige 80 km per uur.
Bij een brug werd wegens hevige windvlagen de snelheid terug gebracht tot 30 km per uur.
We reden naar Bangor. Onze eerste keus was bij een parkeerplaats waar een bord stond van
2 pond 50 per dag. Dat werd bij de pay en display meter toch wat anders: iedere dag (dus ook zondag) van 6 tot 22
2.50, van 22.00 tot 06.00 uur weer 2.50 en dan voor de maandag ochtend vanaf 6 uur weer 2.50 ofwel 7.5 pond
voor de overnachting.
Verder gevraagd en gezocht, staan we nu (gratis) bij een zwembad/instructie bad.
Ver genoeg weg van bomen die kunnen omvallen of dakpannen die loswaaien.
Terug lopen naar het centrum was ongeveer 20 minuten. Daar wat rondgekeken, ook om weer aan de Engelse sfeer
terug te wennen.
We zijn nu in Wales verlost van de Gaelic taal. Daar hebben ze hier een andere oplossing voor.
Opschriften zijn eerst in het Welsh en dan meestal in kleinere letters in het Engels.
Alleen het woord ambulance kan ik nog terug lezen, alle overige teksten zijn echt abacadabra.
Voor een Vodafone mifi (met maar 1GB data verkeer) vroegen ze hier ruim 72 euro.
In Ierland hadden we 20 euro betaald voor de wifi modem EN 5GB data.
Een "losse" 1GB data kaart voor 10 pond kon/mocht/wilde ze bij Vodafone niet aan mij verkopen.
Andere aanbieders kwamen met nog hogere prijzen.
We zien daar dus vanaf, gebruiken waar mogelijk dan het voor mij vrije BT-FON wi-fi signaal.
Avondmaal-uit de diepvries-(c) Roast met aardappelen, worteltjes en doperwten (h) kalkoen filet met aardappelen,
worteltjes en spruiten.
Het weer is er niet naar om na de maaltijd uit een pub door storm en wind terug te lopen naar de auto.
Gereden: 63km N53.23274 W4.12189 Bangor "LonTor", bij zwembad.

28okt2013 Maandag
De hele nacht heeft het flink gewaaid en nog meer geregend.
Bij opstaan was er nog wel regen, maar geen wind meer.
De donkere grijze wolken waren drijgend.
Ze raasden niet langs het firmament, waren eerder statisch.
Lopend onderweg kregen we daaruit nog regelmatig een bezegening.
Terug gelopen naar het centrum was nu duidelijk merkbaar dat dit een
stad is met de sfeer van een universiteit.
In vergelijking met Veenendaal zijn er veel meer mensen die een soort van
"daklozen" krant verkopen.
Ook verdekte bedelaars zijn in het straatbeeld.
Toch een beetje raar. Alcohol drinken /en of/ geld uitgeven aan drugs en tijd besteden om geld te vragen aan
mensen die hun tijd gebruiken om voor geld te gaan werken.
Een opschrift vond ik heel sterk. Er staat een man van middelbare leeftijd met een flink uit de kluiten gewassen
hond (die kost ook niets?) met een bord: geef me geld dan kan ik mijn kinderen zien.
De stad ligt op heuvels, daardoor zijn onze beenspieren ook weer flink getraind.
In Ierland zijn eigenlijk alle kerken van voor 1700 door de Engelsen verwoest.
Hier heb ik mogen kijken in een kathedrale kerk, met grondvesten uit /- 1150.
Ook hier is de terug gang in kerkbezoek goed zichtbaar.
Het kapittel had ongeveer 1/4 van het totaal aantal zitplaatsen.
Bij de plaatsen van het kapittel waren TWEE pijp orgels, kennelijk een voor de openbare orde en een kleinere
voor de besloten diensten.
Nagebouwd stond er een orgel met houten pijpen uit de 16e eeuw, daarbij is een helper nodig voor het aandrijven
van de 2 blaasbalgen. Het geluid daarvan heb ik jammergenoeg niet kunnen horen.
Terug in de auto gebruikten we de lunch, geroosterde boterham met daarop gesmolten kaas en een
crumpet (=kleine ronde dikke pannekoek) met roomboter en bosbessenjam.
Onze weg (A5) gaat door de bergen naar Corwen.
Hier groeien wel bomen op de hellingen van de bergen.
Onderweg zien we veel wandelaars.
We weten niet hoe het er dan uitziet, maar het lijkt wel hoogseizoen.
Dat geeft wel een gezellige sfeer, ondanks de regen de steeds weer in buien valt.
Avondeten: gekookte aardappen en wortelschijfjes met een backgammon steak.
Gereden:69 km N52.98131 W3.37199 Corwen "Heol Llundain", parkeerplaats 1 pond tot Dinsdag 12.00 uur.

29oktober2013 Dinsdag
Hoera, vandaag bij wakker worden weer blauwe lucht en wat witte wolken!
Zondag overdag en 's-avonds hebben we wel wat last gehad de wind.
Waar we vandaag reden en ook gisteren was er geen schade door wateroverlast of wind te zien.
We zijn gereden tot Wrexham, door een afwisselend landschap.
Het eerste stuk nog bergachtig, daarna heuvel landschap met bossen.
Kennelijk is het hier deze week schoolvakantie, we zien veel ouders met kinderen op stap.
De weg was goed berijdbaar, weinig last van achterstallig wegonderhoud.
We stonden op een parkeerplaats bij bushaltes voor interlokaal verkeer.
Het was net een beetje luchthaven kijken.
Weinigen komen op het laatste moment aangerend.
Er wordt relatief veel gerookt, ze komen vroeger om nog een of twee ciageretten/shag weg te dampen voor vertrek.
Een aantal komen met de auto, om met de bus verder te gaan.
Parkeercontrole lijkt er nauwelijks, zonder pay en display ticket te halen stappen ze in de bus.
Voor die voorruiten zie ik niets wat lijkt op een abonnement of ontheffing.
Een paar misbruiken gratis plaatsen bij het medisch centrum, aan de overkant van de (120) parkeerplaats.
In Wrexham aangekomen (via A5 en A483) zijn we door het centrum gereden om in een riante buitenwijk te kunnen
parkeren.
Na een lichte lunch (vruchtenscone met toeters en bellen) zijn we naar het centrum gelopen.
Te voet was het veel korter dan rijdend met de auto.
Zo lopend zien we dat door de recessie er veel leegstand is en de boel er verveloos bij ligt.
Bij de VVV kregen we een plattegrond van het centrum, aan een kant geheel in het Welsh, ook de straatnamen.
Aan de andere kant gelukkig in gewoon Engels. Het is een uitgebreid voetgangers gebied.
Hier kon ik bij Vodafone wel voor 10 pond een 1GB (1 maand geldig) data kaart kopen.
Fish en chips is hier vanaf 4.95, de patat ziet er slap uit, mooi stuk gepaneerde cod.
De uitstraling en de sfeer daarbinnen doen meer aan een eetzaal/fabrieks kantine denken.
Terug bij de auto om 18.00 was het al donker. We dachten een mooie overnachtingsplek te hebben gezien.
Voor de zekerheid informeerde Corrie bij een net gearriveerd aanwonend stel. Daar overnachten werd niet op prijs
gesteld.
Wel verwezen ze ons naar een plek /- 800 meter verder, waar we nu ongestoord staan.
Na plaatsen van de nieuwe data kaart werkt de mifi weer als een zonnetje.
Daarbij hebben we een nieuw telefoonnummer gekregen: 44 (0)7765929752.
We kunnen daarop wel sms ontvangen, niet bellen of gebeld worden.
Avondmaal: aangemaakte sla met gekookte aardappelen, mais en lam chops.
Gereden: 42 km N53.05245 W2.98885 Wrexham, Penymaes avenue.

• 31 Oktober 2013 - 11:09

Anja- Nachtuil:

Hoi Corrie en Herman,

Heerlijk om te horen dat jullie de storm goed door zijn gekomen.
    En natuurlijk weer een geweldig verslag vanjulie reis.
    Hier gaat alles zijn gangetje het weer is weer rustig en de temperatuur heerlijkmet af en toe een zonnetje.
    Wij genieten nog steeds van ons terras weliswaar met een vest aan maar voor eind oktober prima.
    Met Lars gaat het prima groeit als kool en lacht veel. Esme geeft nu zelf aan als ze naar de WC moet echt geweldig die kleine wijsneus wij genieten echt van die kids.
    Hoop deze week eindelijk een winterjasje voor Esmee te maken hoop dat het lukt,maar dat horen jullie wel alsjullie weer terug zijn.
    Nog heel veel plezier en geniet van jullie vakantie verder liefs Anja

• 01 November 2013 - 20:41

Marijke:

Ha Corrie en Herman,
    Wat een uitgebreid verslag zeg.
    Herman...je had toch journalist moeten worden.......
    Knap hoor....
    En ja wat de storm betrefd,het was hier ook raak,,,en de schade was hier en daar behoorlijk groot.
    Morgen is er dan feest voor jullie.
    Ik hoop voor jullie dat weer mooi is.
    Leuk voor dat jullie dan weer familieleden zien.
    Hier is alles gelukkig goed......
    Gezondheid gaat voor alles he...de rest komt wel goed.....
    Fijne dag morgen.
    Liefs,en geniet er maar van.
    Groetjes,
    Marijke