Nea Peramos - Reisverslag uit Néa Péramos, Griekenland van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Nea Peramos - Reisverslag uit Néa Péramos, Griekenland van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Nea Peramos

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

20 April 2009 | Griekenland, Néa Péramos

Zaterdag hebben we Thermopyles verlaten.
Er gebeurden daar dingen die de sfeer anders maakte. We hebben er bijna een week gestaan, zo rustig als het geweest was,
veranderde door de komst van diverse personenwagens die het paasweekend kwamen door brengen. Tentjes werden opgezet.
Ook de muziek werd luidruchtig aangezet.
Een heel kleine oud caravannetje, dat daar al de hele week stond, werd ineens bewoond door een Rus.
Niks op aan te merken.....toch wel hij badderde niet net als anderen 20 minuten maar zat wel 3 uur
in het water.
Hij deed de was, kleden en al, ook zichzelf nam die uitgebreid onderhanden ook scheerde die zich.
Herman had al een tijd het moment zitten afwachten voor z,n middagbad. Na andehalf uur zag die z,n kans.
Toen die er net in zat kwam de rus weer met z,n volgende klus.
De volgende dag bleek waarom dit grondige werk, hij kreeg visite van een paar personenwagens.

Herman begint al weer aardig op een Griek te lijken. Dat water heeft toch een speciale uitwerking.

Zaterdagavond hebben we in een Vergina ca 75km voor Thessaloniki overnacht in de buurt van een kerk.
We kwamen eigenlijk voor een aangewezen plek waar je ook water kon tappen.
Die plek sprak ons niet aan, we hebben nu vrij gestaan in een straat tegenover een omgeploegd stuk land.
We wisten niet of er een dienst zou komen en ook niet hoelaat. Er was verder niet veel te beleven.
Er zijn wel 4 graftombes die op de wereldnatuurlijst staan,
We hadden de hele dag gereden, waren moe en hadden ons eigenlijk al voorgenomen niet te gaan.
Om 23 uur begonnen de klokken te luiden en zijn we toch gegaan, je wordt dan toch geroepen.
Daar hebben we geen spijt van gehad. Van alle kanten kwamen er mensen aan. Velen al met een kaars.
Kaarsen, op allerlei manieren versierd, hadden we al veel te koop gezien, gemiddeld zo,n € 10 per stuk.
De dienst lijkt al begonnen, er staan 2 mannen tegenover elkaar om beurten te zingen, dat duurt tot
half twaalf of zo.
Het lijkt vaak op het geluid wat uit de moskeen komt. Er zaten al veel mensen in de kerk.Wij hebben in de kerk een kaars gekocht.
Dan komt er een priester in een wit gewaad, die zie je door een opening in een ruimte achter de kerkzaal staan.
Hij is druk, vaak met z,n rug naar je toe. Dan gaan ca. 10 minuten lang alle lichten uit. Om 24 uur krijg je een soort
Hans Kazan optreden en springt de priester, door de opening, met 3 kaarsen de hoogte in. Dat moet dan de opstanding voorstellen.
Inmiddels hadden zich daar een 10 tal mensen verzameld en die proberen op dat moment hun kaars aan te
steken aan een van de 3 kaarsen van de priester die nog 2a3 keer een sprongetje maakt en hen
daarna de kans geeft hun kaars aan te steken.
Die mensen geven dan op hun beurt de vlam door aan de anderen. Als elk z,n kaars brand gaan allen naar buiten.
Allen wensen elkaar een soort gelukkig nieuwjaar.
Buiten staan er dan heel veel mensen met een brandende kaars. De priester met een aantal knapen ook in gewaad
komen ook naar buiten. Dan wordt er ca 3 kwartier gepreekt en tegelijk wordt er vuurwerk afgestoken.
Iedereen is heel blij net als wij met de jaarwisseling.
De kleding die allen dragen ziet er uit alsof het kerstmis is.
Daarna gaan allen weer de kerk in, en wordt er door de 2 mannen en af en toe de priester gezongen. Heel vreemd om
te zien is dat je door de opening, de priester met z,n rug naar je toe, z,n gewaad omhoog wappert. En op de duur
wordt je bedwelmd door de wierook die vaak wordt rondgezwaaid.
Herman is katholiek, hij kon wel een aantal rituelen herkennen. De meeste Grieken zijn Orthodox.
Wij hebben om halftwee de kerk verlaten, het werd te langdradig.
Het doorgeven van het licht via die kaarsen vond ik heel sfeervol. Voor mij was het toch wel veel Hocus Pocus.
In de camper, we stonden om de hoek, hoorden we ze tot half 3 doorgaan.

Tijdens onze ochtendwandeling daarna zagen we velen al buiten aan een feesttafel, op diverse plaatsen een lam aan het spit.
Veel huizen zijn een voorbeeld van een huis wat wij zouden willen hebben, vooral degenen met een overdekt buiten zitje, een soort
waranda.

10:03 20-4-2009
We staan aan zee ca 60km voor Kavala, de verste plaats die we in onzere vorige reis bezocht hebben.
Gisteravond hier aangekomen, in de straten hier zagen we jonge Grieken dansen, de muziek klinkt Turks, ze branden papierrollen
en smijten bierflessen stuk.

Vandaag blijven we hier, morgen denken we Xanti te bezoeken. Weer een stuk richting Turkije.
We hebben gehoord via via dat de diesel in Turkije € 2,50 per liter kost. Dat proberen we te checken.

Net van Renske een smsje gekregen dat de diesel ca. 1.50 kost.
Dat is dan niet anders. 2.50 was wel heel veel.

• 20 April 2009 - 19:04

Marijke:

Ha Corrie en Herman.
    Bedankt voor de berichten.
    OOk heel duidelijk beschreven,met een beetje fantasie,heb ik ook daar in de kerk gezeten.
    Ben blij dat jullie het nog steeds naar de zin hebben.
    Groetjes,en veel succes verder.
    Ik mail nog.
    Marijke

• 20 April 2009 - 19:10

Magritha:

Sarah zegt da er niks is in Xanthi. Het is de plaats waar Harry z'n ouders wonen. Dus is ze er niet zo bekoord van.
    Mooi hé dat door geven van de vlam.
    Nog veel plezier.

• 20 April 2009 - 19:18

Ans:

Wij hebben ook al eens pasen mee gemaakt op Rhodos dat was ook indrukwekkend en speciaal .
    het is heel anders als bij ons in Nederland.
    Ik vond het heel erg op kerst lijken ,mensen waren allemaal mooi gekleed en er werd ook vuurwerk afgestoken.
    Als ik jullie verhaal lees ben ik ook weer even in Griekenland.
    tot schrijfs
    Liefs Ans H

• 21 April 2009 - 08:21

Herco:

Hey Vaders en Moeders,

Fijn om weer van jullie te horen! Hier gaat alles goed en gebeurd weinig bijzonders ik heb afgelopen vrijdag meegedaan aan de bergrace by night en heb de 5,6 km gelopen en we kwamen langs je oude werk.

Veel plezier en groetjes van Hester en Mij

• 22 April 2009 - 16:03

Anja:

Hallo Corrie en Herman,

Wat een speciale ervaring, ik heb het gezien in de serie wie betaald de veerman.
    Toen vond ik het al prachtig om te zien laat staan erbij zijn.
    Hier gaat alles goed heb nu mijn eigen pc van een probleem verlost goed hé!
    De mail deed het niet goed en vervolgens deed hij het helemaal niet meer,ook geen internet en nu doet hij alles weer!
    Ben benieuwd wat jullie nu verder gaan doen.

Groetjes Anja

• 22 April 2009 - 19:54

Annelies:

hoi luitjes,
    jullie kunnen wel een boek gaan schrijven,titel" wij vertrekken"prachtige verhalen, ben nl ook katholiek opgevoed dus komt me bekend voor allemaal ,groetjes aan de turken en tot hoors ,doei

• 24 April 2009 - 15:02

Tonnie:

Nu weet je wat pasen kan betekenen. Dat is nog eens wat anders dan een dagje Ikea.
    Wanneer denken jullie naar Turkije te gaan. Edirne is een leuke stad.
    Wij zijn vandaag na onze safari door kenia en Tanzania aangekomen bij het laatste resort. een vroegere koffie plantage. Net het paradijs. Hoer blijven we 3 dagen. Morgen hebben we een afspraak met een nederlander, die een internaat en school voor dakloze jongeren in arusha heeft opgezet.zondag is een rustdag.maandagavond worden we opgehaald voor de terugvlucht.
    Hebben jullie mijn mail en smsje ontvangen? Hier is het internet gebruik gratis! Ben benieuwd of ik op tijd nog wat van jullie hoor.fijne en veilige reis