Foca - Reisverslag uit Foça, Turkije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu Foca - Reisverslag uit Foça, Turkije van Corrie en Herman Hooff - WaarBenJij.nu

Foca

Door: Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie en Herman

04 Mei 2009 | Turkije, Foça

4 me 2009

Lsanne Van Harte geelcteerd met je verjaardag.
Herco en Renske julle ook gefelcteerd met de verjaardag van je zus(je)
Het heeft een tjdje geduurd voordat we her n Turkje, voor de eerste keer op het net, door hadden hoe we n moesten loggen.
Het toetsenbord heeft n.l. 2 mogeljkheden voor de letter
Een met een stp erop de helemaal apart staat. De naam Corre zt een n en dat was HET probleem.

Riet, ontzettend leuk jou hier te zien.
Laat Bert maar fluiten, wel knap van hem om dwarsfluit te leren spelen.
Leuk om te weten dat hij ons op de reis volgt.
De man in het eethuis sprak in het begin wat vreemd, hoe meer die loskwam des te beter was die te
verstaan.

21:00 27-4-2009
De grens over gaan viel erg mee, je wordt heen en weer gestuurd tussen een stuk of 6 loketten.
Het duurde niet langer dan een half uur, mede doordat er zeer weinig mensen de grens overgingen.

We zijn in een klein havenplaatsje Gelibolu blijven overnachten, ca. 50km van de grens, we staan gewoon
vrij bij de haven, Het leeft hier volop vanwege de veerboten.
Leuk contact gehad met een Duits koppel.
Eerst 's ochtends op zoek naar postzegels voor de bruidskaart van Inge en Edwin, er was wel een aanwijzing
voor een postkantoor dat konden we nietzo snel vinden. We liepen tegen een markt aan, zowel groenten als kleding.
Daar hebben we ons een tijd vermaakt. De prijzen zijn voor ons heel gunstig.
Daarna weer op zoek naar het postkantoor. Bijna niemand spreekt Engels.

Al met al begin ik het hier leuk te vinden, het omgaan met de Turken valt erg mee. Ook op de weg gedragen ze zich normaal.
De wegen zijn niet zo best, de strepen ontbreken of zijn bijna niet te zien, een driebaansweg is dan erg onduidelijk.

Onprettig is dat er soldaten op de hoek van de straat en rondom een vesting de boel met een geweer
in de gaten houden.

20:36 28-4-2009
We staan 40km verder in Eceabat, de veerhaven waar we over varen naar Canakkale, dit gebied wordt veel bezocht ter herinnering
aan de velen doden op de slagvelden in de eerste wereldoorlog.
We worden meerdere malen per dag geroepen via de luidsprekers (moskee), tot nog toe daar geen gehoor aangegeven.
Een Engels ouder echtpaar heeft zich achter ons geplaatst, ze hadden liever op camping gestaan maar die konden ze niet vinden.

Woensdag een rit door de bergen naar Assos gemaakt best mooi, boven op een berg staat de tempel van Athene uit 6e eeuw voor Christus.
We hadden hier aan de zee willen staan, maar we vonden het te verlaten.

21:15 30-4-2009
Vandaag naar een Ford garage geweest, Herman wilde graag een bekleding voor de motorkap. De verkoper zei Engels te spreken
z,n kennis viel tegen. Toch zijn we er met elkaar uitgekomen. Precies wat we hebben wilden, alleen staat er met grote letters Ford
op plus de naam en het adres van het bedrijf.
Herman wilde afrekenen maar dat was niet nodig bovendien werden de lichten en de banden nagekeken.....wat een service!
Vandaag voor het eerst weer weer om buiten te zitten, we staan aan zee met uitzicht op het eiland Lesbos.
Aan de haven thee gedronken en een bordje gebakken sardientjes. We zaten in een lokaal met mannen die nieuwe netten aan het touw
vast maakten.
Volgens mij kon je niks anders krijgen als thee,in van die hele kleine glaasjes. Herman moest ergens achter buiten de vis bestellen en betalen.
Ze drinken hier de hele dag door thee die bezorgt wordt op dienbladen met een speciaal hengsel, door kelners die overal in en uitlopen en het er
de hele dag druk mee hebben.
Eindelijk gezien dat er ook dameskappers zijn. Herenkappers zijn er in overvloed.

20:42 1-5-2009

Roel,
We komen al aardig in de buurt van Efeze, we zullen zeker foto's maken.

Vandaag even landinwaarts naar Bergaman (Pergamon) als je in een oude gedeelte komt lijkt het net
Indonesie. Hier zijn velen winkeltjes te zien met bruidsjurken
Af en toe worden we bekeken (positief) de bus met bewondering.
Thee gedronken op een groot terras, onder een grote boom, heel sfeervol niemand maakt zich druk en is heel relaxed. Er zitten vaak alleen mannen.
Het geld hier is niet zo moeilijk, het ziet eruit als euro's ook de munten. 1 lire is iets van €0,43 ......voor het gemak reken ik €o,50
Er is ook nog oud geld in omloop.

We rijden vaak in een brede valleien, het ziet er allemaal verzorgt uit. Er is altijd overal politie, op de weg worden velen aangehouden, wij
kunnen dan doorrijden. In de plaatsjes zelf zijn ze ook veelvuldig aanwezig.

Verder gereisd naar Foca aan zee, ligt in een baai. Een heel gezellig en sfeervol vissersplaatsje. De weg hiernaartoe gaf veel mooie uitzichten.
De bezoekers lijken in welvaart niet veel te verschillen van de betere badplaatsen in Frankrik en Spanje. Een hoofdoekenverkoper zal
hier failliet gaan.
We staan naast een Belgisch stel wat we een half jaar geleden ontmoet hebben in Griekenland, zij zijn een jaar onderweg, een half jaar in Turkije
en daarna naar Griekenland. Met hebben het met hen gezellig gehad
Na 3 gezellige dagen zijn we er aantoe weer verder te trekken.

Herman hoopt elke keer een krant te kunnen kopen, veel kranten maar geen Nederlandse waarschijnlijk nog te vroeg in het seizoen.

• 04 Mei 2009 - 10:14

Ton:

Corrie en Herman , jullie uiteraard ook gefeliciteerd met je jongste dochter.Neem er maar een lekker gebakje op, b.v. baklava. Dat is mierzoet en vol met noten.Erg voedzaam.
    Herman kan misschien de krant lezen op internet. Wij namen steeds www.telegraaf.nl
    dan blijf je in ieder geval op de hoogte. Maar het is toch vakantie? De wereld draait toch wel door.

• 04 Mei 2009 - 11:31

Janny:

Herman en Corrie, proficiat met jullie dochter.Vreemd he omdat zo ver weg van haar te vieren, maar een borrel smaakt altijd. Wij hebben hier al de hele maand prachtig weer. Het is dit jaar een pijnlijke koninginnen dag geweest voor heel Nederland, maar dat zullen jullie wel gehoord hebben.
    Van onze wandelgroep zijn er veel op vakantie, weet niet of er woensdag gelopen word.
    Maar dan maak ik alleen een mooie tocht. Wij zijn ook volop bezig met de voor bereidingen van onze vakantie naar Noorwegen, heb er veel zin in.
    Met hemelvaart gaan we er nog even met onze kleinkinderen op uit. dan nog een Fietsweekend met de familie een pinkster weekend en dan begin onze grote vakantie ook al.
    Het gaat heel erg snel. Wanneer komen jullie terug???
    Geniet van al het goede en tot na al de vakanties. groeten Janny

• 06 Mei 2009 - 17:15

Miep:

Dank je wel voor jullie
    reis-verslag. Je zou zo zin hebben om de koffers te pakken en van huis te gaan. Waarschijnlijk in
    september. Lieve groetjes.

• 06 Mei 2009 - 19:57

Annelies:

hoi luitjes
    leuk jullie belevenissen
    nog ruim 30 dagen en dan is het hier ook zomer hopen wij,wij gaan 4juli naar zandvoort ja ruig voor ons doen hoor,we zijn afgelopen week druk geweest en in geleen geweest ook weer een wereld reis,mijn moeder is overleden ze is ruim 85 jaar geworden,dus dat is een mooie leeftijd,en dat met 10 kinderen,heb weer veel fam gezien na veel jaren.zeg ik wens jullie nog veel zon en stuur wat hiernatoe oke
    groetjes annelies en wim.